check
עדכונים מפעילות הקליניקה בשנת תשע"ט | המרכז לחינוך משפטי קליני

עדכונים מפעילות הקליניקה בשנת תשע"ט

עדכונים מפעילות הקליניקה תשע"ט

 

ספטמבר 2019

  • שמחות לעדכן שבעקבות הפניות שלנו היועץ המשפטי לכנסת הזמין את הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר לדיון ציבורי שיקיים בנושא: הסרת חסימות של משתמשים מעמודים רשמיים של חברי הכנסת (לקריאת המכתב). נעדכן כמובן כאשר יקבע מועד לדיון, ועל תוצאותיו.

     

אוגוסט 2019

  • אז למה בעצם חסימה שרירותית של משתמשים מעמודים רשמיים של פוליטיקאים לא חוקתית?

    הכתב מתן ברניר מגלובס, בוחן את השאלה, ובין היתר מראיין את עו"ד דנה יפה מהקליניקה לזכויות אדם במרכז הסייבר, והפונים שהקליניקה ייצגה עד כה. קישור לכתבה. וראו גם: כתבת וידאו שערך מתן ברניר מעיתון גלובס עם הקליניקה לגבי חסימת משתמשים על ידי פוליטיקאים.

 

  • שמחים לעדכן שפייסבוק השיבה לפניית הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר, שהעלאת תמונות פסליה של חן זיו, הכוללים עירום נשי אינה נוגדת את מדיניותה, והחסימה  נעשתה בטעות. לצערנו, פייסבוק לא הציעה דרך שתבטיח כי הפסלת לא תחסם בטעות שוב. ראו עוד בכתבה שפרסמו עלינו ב"הארץ" 

 

יולי 2019

 

  • בהמשך לעמדת ידיד בית המשפט שהגשנו בשם התנועה לחופש המידע, בהליך הערעור של פייסבוק נגד אבי לן, בה טענו כי יש לחייב את פייסבוק בהליך הוגן ושקיפות כלפי משתמשיה בעת החלטות על הסרת תכנים - לבקשת בית המשפט, גם היועץ המשפטי לממשלה יצטרף להליך ויגיש עמדתנו עד ל - 1.12.2019. נוסיף לעדכן כמובן. 

 

  • פייסבוק, מראה שחורה והחשיבות שיש בשקיפות והליך הוגן בכל הנוגע להחלטות על הסרת תוכן ממרחב הסייבר.

    מוזמנות/ים לקרוא טור דעה שכתבו דנה יפה, המנחה הקלינית של הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר ורחלי אדרי, המנכ"לית של התנועה לחופש המידע ופורסם ב"דה-מרקר".

 

יוני 2019

  • ביום חמישי היה לנו יומנו בבית המשפט העליון - הקליניקה בשם התנועה לחופש המידע ביקשה מבית המשפט העליון לאפשר לה להצטרף כידידת בית משפט להליך ערעור שחברת פייסבוק הגישה נגד אבי לן, משתמש של הפלטפורה. אנחנו טוענים שיש להכיר בפייסבווק כגוף דו מהותי לעניין הסרת תכנים, וככזו לחייב אותה לשקיפות והליך הוגן מול משתמשיה. עכשיו אנחנו ממתינים להחלטת בית המשפט בבקשה.
    ראו אודות הדיון בבית המשפט

 

מאי 2019

  • לעמדת הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר והתנועה לחופש המידע, בשל ההשפעה הרבה של רשת פייסבוק על השיח הציבורי יש להכיר בה כגוף דו מהותי לעניין הסרות תכנים, ולחייב אותה בקיום הליך שקוף והוגן מול משתמשיה בעת קבלת החלטה על כך. הקליניקה הגישה עמדת ידיד בית משפט בשם התנועה, לקראת הדיון שיתקיים בבית המשפט ב - 20/6. נעדכן. כתבו עלינו גם בדה מרקר.
    ראו גם: פוסט שפרסם פונה של הקליניקה בפייסבוק.

  • הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר פנתה אל המשטרה, בעקבות כתבה בה מסרה המשטרה כי  מונה במשטרה "קצין שיימינג" שמטרתו לסייע לשוטרים המעוניינים להגיש תביעה אזרחית כנגד אזרחים שפרסמו הודעות נגד שוטרים במרחב הסייבר. לטענת המשטרה, קצין כזה נחוץ כדי למזער את תופעת 'השיימינג' של שוטרים באינטרנט. אנו מודאגים מפני אפקט מצנן על חופש הביטוי של האזרחים, שיחששו מתביעות וימנעו מלפרסם ביקורת. כדי להבין כיצד פועל קצין השיימינג, וכיצד הוא מחליט אילו ביטויים נחשבים 'שיימינג', פנינו אל המשטרה בבקשת חופש מידע.
    המענה שקיבלנו מהמשטרה בעקבות בקשת חופש המידע שהגשנו לגבי פעילותו של קצין השיימינג. גילינו לדוגמא, כי קצין שיימינג מעביר בקשות להסרת תכנים מרשתות חברתיות לפרקליט ייעודי הממומן על ידי המשטרה ביחידת הסייבר בפרקליטות המדינה. עד כה בשנת 2019 הועברו על ידי הפרקליטות 24 בקשות להסרת תוכן המבקר שוטרים לרשתות החברתיות, והן הסכימו להסיר רק 12 מתוכן. ראו עוד: נוהל הטיפול בפרסום פוגעני נגד שוטרים ברשת.
    אנחנו נבקש מידע נוסף ממשרד המשפטים ומהמשטרה ונוסיף לעדכן.

 

מרץ 2019

  • תשובת ביטוח לאומי לפניית הקליניקה: מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי השיב לפנייתה של הקליניקה לזכויות דיגיטליות שהזהירה מפני פגיעה משמעותית בפרטיות ובחופש הביטוי של מבוטחי הביטוח הלאומי - לאחר שהמוסד פרסם מכרז לכלי ממוכן לכריית מידע מודיעני מרשת האינטרנט של המבוטחים. המנכ"ל עדכן כי המוסד ביטל את המכרז, והודה לקליניקה על פנייתה החשובה

 

פברואר 2019

 

ינואר 2019

 

דצמבר 2018