check
צעירה בת 19 קיבלה מעמד בישראל לאחר שנתיים וחצי בהם יוצגה על ידי הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות | המרכז לחינוך משפטי קליני

Table of Contents

צעירה בת 19 קיבלה מעמד בישראל לאחר שנתיים וחצי בהם יוצגה על ידי הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות

young-clinic_0

 

לאחר שנתיים וחצי בהם ייצגה הקליניקה לזכויות אדם בינלאומיות צעירה בת 19, קיבלה הצעירה מעמד - תושבות זמנית בישראל - הכולל ביטוח רפואי, ביטוח לאומי, ולראשונה תהיה לה תעודה מזהה.

הצעירה הגיעה לישראל מקזחסטן, עם אימה ושני אחים חורגים כשהייתה בת שנתיים. אביה נשאר בקזחסטן ושלא ידוע מה עלה בגורלו. האם נישאה מחדש בישראל לאזרח ישראלי אך הנישואין לא צלחו. הצעירה הוצאה מביתה בעקבות הזנחה קשה ופגיעות מצד משפחתה ומגיל 13 גדלה במסגרות השמה חוץ ביתיות המפוקחות על ידי משרד הרווחה. 

הקליניקה הגישה עבורה בקשה לקבלת מעמד בישראל מטעמים הומניטריים עוד כשהיתה קטינה, בטענה שכל זיקותיה הן לישראל, בה גדלה מגיל שנתיים, וכי היא אינה מכירה כלל את מדינת מוצאה. בנוסף, לצעירה מצב רפואי רגיש המחייב טיפול רפואי קבוע. למרות זאת, מאחר ולא היה לה מעמד לאחר גיל 18, ביטוח הבריאות שלה הופסק באופן אוטומטי. 

נוסיף כי לאחר שעברו שנתיים ממועד הגשת הבקשה ולא התקבל מענה, הקליניקה הגישה בשמה ערר על אי מתן מענה, ורק אז התקבלה ההחלטה המשמחת להעניק לה מעמד תושבות זמנית.

 

במקביל לייצוג הפרטני של קטינים חסרי מעמד בישראל השוהים במסגרות הרווחה, פנתה הקליניקה אל שר הרווחה על מנת להבהיר שנושאת האחריות על הסדרת מעמדם של קטינים חסרי מעמד הנמצאים בחסות הרווחה ושוהים במסגרות השמה חוץ ביתיות - היא משרד הרווחה, ועל כן יש להבטיח שרשויות הרווחה עושות כל מאמץ על מנת להסדיר עבור קטינים אלו מעמד בישראל.