check
שינוי מדיניות | המרכז לחינוך משפטי קליני

Table of Contents

מבזקי הקליניקה

שינוי מדיניות

שינוי מדיניות

הקליניקה הגישה הערות על תזכיר חוק יסוד: זכויות בחקירה ובהליך הפלילי. במסגרת ההערות, התייחסה הקליניקה למקומם של קטינים וזכויותיהם במסגרת ההליך הפלילי, תוך שימת דגש על שמירה על זכויותיהם גם כאשר הם מעוכבים, כיצד יש להגן ולממש את זכותם/ן להשתתפות ועוד.


הקליניקה לזכויות נוער וצעירים במצבי סיכון, בשיתוף עמותת מקום, הפורום הציבורי לכפרי נוער, פנימיות ואומנה, ועמותת ילדים בסיכוי, ניסחה וקידמה הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת, על ידי חברי הכנסת נעמה לזימי ורם שפע. הצעת החוק מתייחסת לצעירים חסרי עורף משפחתי ומטרתה, בין היתר, היא להגדיר מיהו צעיר חסר עורף משפחתי והמענים השונים להם יהיה זכאי, כגון דיור, הכשרות וכו'. ההצעה עברה קריאה טרומית וחל עליה דין רציפות.


ד"ר עו"ד שירן רייכנברג, הוזמנה להשתתף בצוות 'שקיפות ושותפות', במסגרת מהלך אסטרטגי שמוביל הממונה על המעונות ברשות חסות הנוער. המהלך כולל מספר צוותי פעולה שחברים בהם נציגים ממשרד הרווחה ומשרד המשפטים ומטרתו לנסות ולטייב את המענים הניתנים וכן את פעילות כלל מעונות חסות הנוער.


הקליניקה מטפלת בנושא המחסור במזון במעונות נעולים. הקליניקה קיבלה מספר תלונות מקטינים וקטינות להם/ן על כך שהמזון שהם/ן מקבלים/ות אינו מספיק או מספק. מבדיקה שערכה הקליניקה עולה כי נושא אספקת המזון מופעל במיקור חוץ על ידי מכרז. לשם קידום הנושא נפגשה הקליניקה עם פרופ' רוני סטריאר העומד בראש הוועדה הציבורית לביטחון תזונתי, האחראית על אגף חוץ ביתי בחסות הנוער וחברת הכנסת נעמה לזימי, אשר הביעו מחויבות לפעול לשינוי המצב הקיים.


הקליניקה ניסחה טיוטת הצעת חוק שהוגשה ע"י ח"כ אפרת רייטן במטרה לבטל את הסעיף המאפשר פתיחת תיק פלילי לקטינים אשר בורחים ממסגרות השמה חוץ ביתיות. נכון להיום, כאשר קטין/ה שהוצא/ה מביתו/ה בצו הוצאה ממשמורת לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), תש"ך -1960, בורח ממסגרת ההשמה החוץ ביתית שלו, נפתח נגדו/ה תיק פלילי בגין הפרת הוראה חוקית. ההצעה מבקשת לבטל סעיף זה, משום שכתוצאה ממנו קטינים/ות מסיימים/ות את השהייה במסגרת השמה חוץ ביתית עם רישום פלילי או משטרתי. בנושא זה נפגשה הקליניקה גם עם עוזרת השר לביטחון פנים, גב' יעל סיני. בפגישה נדונו נושאים נוספים הקשורים לקטינים/ות.