הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה

אודות הקליניקה 

"לימודי משפטים יכולים להיות עניין מאכזב; עניין של יישום חוקים צרים והליכים שרירותיים במציאות שאינה מסבירה להם פנים, מעין ראיית חשבון שתפקידה להסדיר את ענייניהם של בעלי הכוח ושלעיתים קרובות מבקשת רק להסביר לחסרי הכוח את התבונה והצדק שבמצבם". (ברק אובמה, עורך דין קהילתי)

הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה מעניקה סיוע משפטי ללא תמורה לאוכלוסיות מוחלשות המתגוררות בפריפריה של העיר ירושלים. החל ממתן מידע והעלאת מודעות לזכויותיהן, וכלה בייצוג משפטי לרבות בערכאות שיפוטיות או מעין שיפוטיות במקרים מתאימים.

פעילות הקליניקה מתקיימת בלשכות הרווחה והמנהל הקהילתי בשכונות כגון נווה יעקב, קריית מנחם, קטמון ועוד, וכן במוקד הקליטה לעולי אתיופיה במרכז העיר.

מנחים קלינים - עו"ד מיכל גורן; עו"ד דנה גינוסר ; עו"ד רון דרך
מנחה אקדמי - פרופ' ג'וני גל

דיון בבית משפט

 

 

דבר הצוות

דבר הצוות 

הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה מבקשת לשנות את המציאות, חלוקת הכוח ואת תפקיד המשפט בעיצוב היחסים החברתיים.

הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה, מעניקה סיוע וייצוג משפטי לאנשים החיים בעוני הנמצאים בפריפריה הגיאוגרפית, התרבותית והתעסוקתית של ירושלים. המונח "פריפריה" כפי שבא לידי ביטוי בעבודת הקליניקה, הינו בעצם ביטוי לריחוק של אנשים החיים בעוני ממוקדי הכוח, תעסוקה, השכלה ושירותים חברתיים.

תפקידו של המשפט בחייהם של אלו, בא לידי ביטוי ככוח מאיים ומחליש. הקליניקה מבקש לעשות שימוש במשפט ככלי לשינוי חברתי אך גם ככלי מעצים  בחייהם של אנשים החיים בעוני.

במסגרת הקליניקה אנו לומדים לחוות את המשפט מתוך נעליהם של האוכלוסיות המודרות ביותר בירושלים, ולהכיר את האופן שבו המשפט מעצב, משנה ומשפיע על חייהם. בד בבד הקליניקה עושה שימוש בכלים של המשפט לשינוי חברתי, ובמיוחד בעריכת דין קהילתית ("מלמטה למעלה") כדי להנגיש את המשפט, ולהוות מנוף לשינוי חיובי בחייהם של אנשים.

אגב עבודת הקליניקה, העיסוק ב"משפט ועוני" מאפשר לפתח את הזכויות החברתיות כלכליות, בדגש על הזכות לקיום בכבוד, תוך כדי הגדרתן, כימותן והנגשתן. הקליניקה לא רק עוסקת במיצוי זכויות אלא פועלת גם לשינוי מדיניות ולקידום אינטרסים של אוכלוסיות אלו.

העיסוק במשפט ועני, מחייב התבוננות ביקורתית לא רק במשפט, אלא גם בתפיסות החברתיות כלפי אוכלוסיות המוגדרות "כאחר" ואגב כך בחברה הישראלית, תוך בחינה פנימית כיצד אלה מעצבים את  יחסנו כלפי הפונות והפונים.

 ברוח זו, עבדה הקליניקה השנה בשישה מוקדים שונים ברחבי ירושלים וטיפלה במאות פניות לרבות ייצוג במשרדי הממשלה השונים, לשכת ההוצאה לפועל וכמובן בית המשפט.

 

 

 

שינוי מדיניות

שינוי מדיניות

תיקון הוראת שעה בדיור ציבורי בעניין זכאותן של אימהות חד הוריות לדיור ציבורי. הקליניקה מלווה מזה מספר שנים את נושא זכאותן של אימהות חד הוריות לדיור ציבורי. בשנת 2020, כתוצאה מעתירות שהתנהלו בנושא, פרסם משרד הבינוי והשיכון נוהל המאפשר לראשונה לנשים המקבלות מזונות להוכיח כי הן ממצות כושר השתכרות שלא באמצעות הביטוח הלאומי (ולכן לא חייבות לקבל הבטחת הכנסה במקום מזונות). בפועל, עבודת הקליניקה וארגונים אחרים מלמדת כי מדובר בנוהל הכולל פרשנות מצומצמת ביותר לפסיקה הקיימת ואשר אינו מותאם למציאות חייהן של הנשים, לא רק זאת אלא שהמשרד מיישם את הנוהל באופן שמרוקן אותו מתוכן. מסיבות אלה, אחוזי המיצוי שלו אפסיים (הוגשו 400 בקשות בלבד מתוכן שלוש התקבלו). במטרה להביא לתיקון הנוהל ו/או אופן פרשנותו מייצגת הקליניקה שלוש אימהות חד הוריות עובדות שמקבלות מזונות בבקשה כי יקבלו זכאות לדיור ציבורי.

העתירה הראשונה הסתימה בהסכם פשרה המכיר בזכאותה של העותרת לדיור ציבורי (אך לא על בסיס הוראת השעה) והתחייבות לבדוק מחדש את זכאותה הרטרואקטיבית. שתי עתירות נוספות הוגשו עבור אמהות חד הוריות עובדות המקבלות מזונות, לגביהן לא יכול להיות ספק כי הן ממצות כושר השתכרות (וזאת מאחר ועובדות בהיקפי משרה גבוהים). העתירות כוללות טענות עקרוניות בנוגע להוראת השעה ואופן יישומה וככל שיתקבלו צפויות להשפיע על אמהות חד הוריות רבות המקבלות קצבת מזונות וסיכוייהן לקבל זכאות לדיור ציבורי. עתירות אלה עדיין מתנהלות וממתינות לדיון.


הקליניקה ניסחה הצעת חוק להגנה על כספי מענקים של אמהות חד הוריות מפני עיקול ומקדמת את הצעת החוק בכנסת. בכנסת ה-23 הצעת החוק עברה קריאה ראשונה ולכן חל עליה דין רציפות.

הורים עצמאיים, הנכנסים לגדר "הורה עצמאי" לפי חוק סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי, זכאים למספר הטבות, מענקים וסוגי סיוע שונים, לעידוד לימודים ותעסוקה, לרבות מענקי לימודים, מימון מוגדל למעונות, החזרים על מסגרות לימוד לילדים ועוד. שירותים תומכים אלה נועדו לאפשר להורים עצמאיים להשתלב בשוק התעסוקה ולהתמיד בעבודתם, ובכך לפרנס את משפחותיהם בכבוד וכן להתפתח אישית ומקצועית ולשמש דוגמה ומופת לילדיהם. הצעת החוק נועדה להסדיר את ההגנה על כספים שניתנים במסגרת תוכניות אלה  מפני עיקול, העברה או שיעבוד של כספים המיועדים באופן בלעדי לתמיכה בהורים עצמאיים ובכך להביא להגשמת הרציונל של התוכניות.


הקליניקה הגישה ניירות עמדה לוועדת הכהן - וועדה המיוחדת שהוקמה במשרד הבינוי והשיכון לטובת בחינת הקריטריונים לדיור ציבורי. ניירות העמדה מתבססים על עבודת השטח ומוקדי הסיוע המשפטי שהקליניקה מפעילה, ועל מאות תיקים בהם הקליניקה טיפלה בנושא דיור ציבורי. עו"ד ורדית דמרי מדר הגישה עמדתה ביחס לאפשרות של שכירות ארוכת טווח וזכאות עתית בדיור הציבורי, עו"ד רון דרך הגיש עמדתו ביחס לדיור ציבורי עבור אנשים עם מוגבלות ועו"ד אוהד אמר הגיש עמדתו ביחס לנשים במצבי סיכון בדיור הציבורי.