check
שינוי מדיניות | המרכז לחינוך משפטי קליני

שינוי מדיניות

שינוי מדיניות 

 

הקליניקה פנתה לעיריית לוד בבקשה להנגשת המוקד העירוני (106) בשפה הערבית. הקליניקה ביצעה בדיקה באמצעות ״טסטרים״ (בוחנים מטעם הקליניקה) וכן הגישה בקשת חופש מידע שמתוכה עלה כי במוקד עובדת ערביה אחת במשרה קבועה, בשעות אחר הצהריים בלבד, זאת לצד סטודנט אשר עושה שלוש משמרות בשבוע. כמו כן מצאה הקליניקה שהטופס המקוון אינו מונגש כלל בשפה הערבית. בתשובתה מסרה העירייה כי היא שוקדת על תהליך שדרוג המוקד העירוני, תוך התייחסות להנגשת השירותים העומדים לרווחת התושבים. בנוסף ציינה כי נכון להיום, לאחר פניית הקליניקה,  עובדים במוקד 4 עובדים ערבים מתוך 16 המאיישים את העמדות במשמרות לאורך כל שעות היממה (3 סטודנטים ועובדת קבועה).


בעקבות פניית הקליניקה הנגשו עמדות שירות עצמי של המוסד לביטוח לאומי במזרח העיר. הקליניקה פנתה למנכ"ל הביטוח הלאומי במזרח ירושלים בבקשה להנגיש את עמדת השירות העצמי באופן שוויוני ומכבד, השומר על הפרטיות, בדומה לעמדות הקיימות במערב העיר. המוסד נענה במהרה לבקשת הקליניקה והנגיש את העמדות.


עיריית לוד נענתה לבקשתה הדחופה של הקליניקה לתרגום ולהנגשת הרישום לגני הילדים בשפה הערבית. במכתב לעירייה כתבה הקליניקה  כי מלבד מעמדה המיוחד והרשמי של השפה הערבית והפגיעה בכבודם של התושבים הערבים קיימת חשיבות רבה להנגשת שירותים דיגטליים בעידן של היום: "הנגשת שירותים דיגיטליים מבטיחה חלוקה שוויונית יותר של משאבים בכך שהיא מצמצמת מרחקים ותלות במוקדי שירות ומאפשרת הנגשה של השירותים לאוכלוסיות מתקשות כגון בעלי מוגבלויות ומבוגרים. אולם, כאשר הנגישות היא מוגבלת בקרב אוכלוסייה מסוימת בעניינו האוכלוסייה הערבית הדבר מייצר ניכור, העדר הבנה והעדר כלים לשימוש בשירותים הדיגטליים אשר אינם נגישים בשפתו של האזרח". עיריית לוד נענתה כאמור לבקשת הקליניקה, הנגישה את השירות בשפה הערבית.