check
הישגים בולטים | המרכז לחינוך משפטי קליני

הישגים בולטים

הישגית בולטים

המוסד לביטוח לאומי קיבל את בקשת הקליניקה לרב תרבותיות ומגוון והנגיש את מסרוני הזימון לוועדות הרפואיות בשפה הערבית. בפנייה למוסד הדגישה הקליניקה כי אזרחי ותושבי ישראל הדוברים את השפה הערבית בלבד, לא מתייצבים במועדים שנקבעים בוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי , שכן תוכן ההודעה במסרון הזימון כתוב בעברית בלבד. כתוצאה מכך, פעמים רבות הם לא מגיעים לוועדה ותביעתם נדחית. יתירה מכך, על מנת לחדש את הטיפול בתביעה שהגישו, הם נדרשים, לשלם קנס בסך 265 ₪. כאמור פנייתנו התקבלה.


בעקבות פניית הקליניקה לרב תרבותיות ומגוון עיריית ירושלים בטלה פרסום של משרה מפלה. הקליניקה פנתה לעיריית ירושלים בעקבות פרסום מודעת דרושים, בה צוין כי תנאי הסף להגשת מועמדות למשרה המוצעת הוא החזקה באזרחות ישראלית וזאת למרות שהמשרה מיועדת למחלקת הארנונה במזרח העיר. בפנייתה לעירייה ציינה הקליניקה ש"התוצאה בפועל הינה כי תושבי העיר המתגוררים במזרח ירושלים ואינם מחזיקים באזרחות ישראלית, לא יכולים להתקבל למשרה זו. בכך, נפגעת זכותם לשוויון ונמנע מהם לממש את חופש העיסוק שלהם". "הדרישה להחזקה באזרחות ישראלית עבור הגשת מועמדות למשרה הנ"ל פוגעת בגרעין הקשה של זכויות היסוד של תושבי העיר שאינם אזרחים". בעקבות הפנייה בוטל הפרסום של התפקיד.


משטרת ישראל הודיעה כי השימוש בחניקה ייעשה אך ורק במקרים חיוניים וזאת בהמשך לפנייתה של הקואליציה נגד אלימות במשטרה בה חברה הקליניקה לרב תרבותיות ומגוון. בפנייה ציינה הקואליציה כי בעוד שבמדינות רבות בעולם הוחלט על הפסקה כמעט מוחלטת של השימוש באלמנט חניקה בזמן מעצר, במדינת ישראל ממשיכים שוטרים להשתמש באמצעי זה באופן שגרתי בעת ביצוע מעצרים, אפילו כלפי חשודים בעבירות מינוריות וכן במקרים בהם קיימות חלופות פוגעניות פחותות לביצוע המעצר. מדובר בפרקטיקה מסוכנת שתוצאתה עלולה להיות קטלנית ועל כן, יש להורות על הפסקת השימוש בה. בתשובת המדינה נמסר כי השימוש בחניקה ייעשה אך ורק במקרים חיוניים להשתלטות ובאופן מידתי לחומרת העבירה וכי תנחה להימנע מטכניקת הנחת ברך על צוואר. הקליניקה יחד עם הקואליציה תמשיך לעקוב ולטפל במקרים מעין אלו .