check
דבר הצוות | המרכז לחינוך משפטי קליני

Table of Contents

מבזקי הקליניקה

דבר הצוות

זכויות האדם לפי המשפט הבינלאומי הינן זכויות היסוד הבסיסיות ביותר, כפי שהוגדרו על ידי הקהילה הבינלאומית, ובכללה מדינת ישראל. ייחודה של הקליניקה הזו טמון בפעולתה לקדם זכויות אלה בישראל, תוך כדי בחינה מתמדת של האופן בו עומדת מדינת ישראל במחויבויות שהיא לקחה על עצמה על פי הדין הבינלאומי.

המשפט הבינלאומי נדרש במיוחד על מנת להגן על זכויותיהם של מי שנמצאים בישראל ואין להם אזרחות כלל, או אזרחות ישראלית בפרט. נוסף לכך למשפט הבינלאומי תפקיד משמעותי בפיתוח הגדרת זכויות האדם בישראל, היקפן ומחויבויות המדינה להגן עליהן לאורך הזמן. הקליניקה מייצגת פונים שזכויותיהם נפגעו במישורים אלה, כמו גם פועלת במנגנונים בינלאומיים, ובהם, הגשת דוחות צללים לוועדות המקצועיות שמונו לפיקוח על יישום האמנות הבינלאומיות לזכויות אדם. לצד אלה הקליניקה משתתפת בפרוייקט עם ועדת זכויות האדם של האו"ם, במסגרתו סטודנטים מאוניברסיטאות שונות בעולם מסייעים בעריכת מחקר לגבי האופן שבו מדינות שונות  עומדות במחויבויותיהן לפי האמנה בדבר זכויות אזרחיות ופוליטיות, על מנת לשפר את הליך הבחינה המחזורי של המדינות החברות באמנה זו על ידי הוועדה. 

בשנה האחרונה חזרה לפעול במסגרת הקליניקה חטיבה "לזכויות אדם במרחב הסייבר" הפועלת לקדם זכויות אדם במרחב זה, על ידי ייצוג של פונים שזכויותיהם, בעיקר זכויותיהם לפרטיות, חופש ביטוי, נגישות למידע ושוויון נפגעו. מרחב זה הינן מטבעו בינלאומי, והמשפט הבינלאומי מהווה בסיס חשוב לפעולה במרחב זה.

הסטודנטים/יות המשתתפים/ות בקליניקה נחשפים מכלי ראשון לסיפורי חיים מורכבים וקשים, וזוכים/ות לראות את מערכת המשפט המדינית והבינלאומית דרך עיניהם של אלו הזקוקים להגנתה יותר מכל, ולהכיר מקרוב את יתרונותיה וחולשותיה. עוד מתמודדים/ות הסטודנטים/ים בקליניקה עם שאלת האפקטיביות של מערכת המשפט ככלי לקידום זכויות אדם בישראל, ורוכשים כלים מעשיים בהיבטים אלה.