הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות

הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות פועלת לקידום שילוב שוויוני של אנשים עם מוגבלות בחברה ולמימוש זכויותיהם, תוך התמקדות בתחומי ההשכלה הגבוהה והתעסוקה.

במסגרת שיעורי הקליניקה הסטודנטים נחשפים לתיאוריות מתחום לימודי המוגבלות, המודל החברתי של מוגבלות והביקורות עליו, לומדים דינים מהותיים בתחום המוגבלות, תאוריות של שוויון ויישומן במשפט, שינוי חברתי על-ידי המשפט, וכן תיאוריות של עריכת דין חברתית, כל זאת על ידי מנחי הקליניקה ומרצים אורחים מהשורה הראשונה בתחום המוגבלות.

בפן המעשי, הקליניקה עוסקת במתן ייעוץ וייצוג משפטי ללא תשלום לפונות ופונים שזכויותיהן/ם נפגעו על רקע מוגבלותן/ם בתחומי התעסוקה והשכלה גבוהה, וכן לארגונים חברתיים העוסקים בתחום המוגבלות. במקביל הקליניקה עוסקת בקידום חקיקה ושינוי מדיניות, לצד עבודה על תיקים עקרוניים בפני הערכאות השונות וכן פעילות שמטרתה העלאת המודעות הציבורית לנושאי עיסוק הקליניקה, כל זאת במטרה לקדם שוויון מהותי עבור אנשים עם מוגבלות בחברה הישראלית.

מנחה קליני - עו"ד מיכל גורן
מנחה אקדמית - ד"ר עינת אלבין

מפגש סיום 2022 מוגבלות

 

 

דבר הצוות

למה בעצם "אנשים עם מוגבלות" ולא "נכים"?

בקליניקה אנחנו פועלים מתוך ההבנה ש"אדם עם מוגבלות" אינה הגדרה סטטית או סמנטית. ההגדרה הזו מייצגת תפיסה חברתית כוללת הרואה באדם אדם באשר הוא אדם והמכירה באחריות החברה לאי השוויון המובנה כלפי אנשים עם מוגבלות במרחב הציבורי בכל התחומים, שמקורו אינו בלקויות הפיזיות, השכליות או הנפשיות שלהם, כי אם בדעות קדומות ומבנים חברתיים- כלכליים.

במדינת ישראל נכון להיום, הסיכויים של אדם עם מוגבלות להשתלב באופן כללי בחברה ובפרט בשוק העבודה, ובאקדמיה, נמוכים לאין שיעור מסיכוייו של אדם ללא מוגבלות

הסטודנטים בקליניקה לומדים באופן בלתי אמצעי כי המציאות הזו אינה יד המקרה, כי אם מעשה ידי אדם, ותוצאה של הבניה חברתית המתבססת על סטיגמות שברובן המוחלט אינן נכונות ומקבלים כלים להיאבק באי צדק ואי השוויון כלפי אנשים עם מוגבלות.

במסגרת עבודת הקליניקה, הסטונדטים לוקחים חלק פעיל ומרכזי בניהול תיקים של הפונים לקליניקה, שזכויותיהם נפגעו על רקע מוגבלותם ומעורבים בהתייעצויות, בניסוח כתבי טענות, נוכחים בדיונים, כמו גם עוסקים בקידום שינוי מדיניות ופרוייקטים רחבי היקף.

כמו כן, במהלך הלימודים והעבודה הפרקטית, החשיפה לתאוריות המוגבלות, לצד העבודה עם הפונים והמפגש עם אנשים עם מוגבלות, מעניקה לסטודנטים נקודת מבט חדשה, מורכבת וביקורתית על מרקם היחסים והכוחות בחברה ומקומם של אנשים עם מוגבלויות בתוכה.

כך הסטודנטים בקליניקה לומדים ומפתחים את כישוריהם המשפטיים ובמקביל גם מודעות ורגישות חברתית ומוסרית, כולם ישרתו אותם היטב כעורכי דין ומשפטנים וגם כסוכנים של שינוי.

 

הישגים בולטים

הישגים בולטים

הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, המייצגת מורה עם עיוורון, הביאה להנגשת אתר אינטרנט גדול לחומרי וספרי לימוד וכן למתן התאמות נגישות זמניות עבור המורה, בזמן הליכי הנגשת האתר. הפונה, לא הצליחה לגשת לחומרי הלימוד המצויים באתר, עליהם נדרשה להתבסס לצורך הכנת מערכי השיעור. הקליניקה פנתה להנהלת האתר בדרישה להנגיש את האתר והחומרים המצויים בו עבור אנשים עם עוורון ואנשים עם לקות ראיה. לאחר דין ודברים מול הנהלת האתר, התחייבה החברה לשכור את שירותיו של מומחה לנגישות אתרים על מנת לגבש התאמות דרושות ויישומן וכן מתן התאמות נגישות פרטניות וזמניות לפונה, עד להנגשתו המלאה של האתר.