הקליניקה לנשים וכלכלה

 

הקליניקה לנשים וכלכלה בוחנת שאלות הקשורות לנשים בעסקים, בעבודה, בכלכלה הביתית ובקביעת המדיניות התקציבית. כך, היא משמשת כפלטפורמה לעבודה מעשית ולחשיבה ביקורתית על סוגיות מרכזיות במדיניות הכלכלית-חברתית מנקודת מבט מגדרית.

הקליניקה עוסקת בחלוקה המגדרית של העבודה בשכר ולא בשכר, בחסמים תעסוקתיים מגוונים, במיצובן ואפלייתן של נשים בשוק העבודה, בהסללתן למקצועות "נשיים" שמתוגמלים בחסר, בעיצוב מדיניות כלכלית רגישה מגדרית ובאופן שבו תוכניות כלכליות לאומיות משפיעות על חייהן של נשים

תשומת לב מיוחדת מוקדשת לנשים מאוכלוסיות מוחלשות על רקע חברתי וכלכלי, הסובלות מתנאי העסקה פוגעניים, ובעיקר לנשים בירושלים ובסביבתה.

בהקשרים נוספים תעסוק הקליניקה בבחינה של הסדרים כלכליים המשפיעים על שילוב של נשים בעשייה כלכלית, בחינת תקציבים של רשויות מקומיות בהיבט מגדרי , רכש ממשלתי ועירוני מעסקים בעלות נשים , סוגיות של אלימות כלכלית נגד נשים . 

הפעילות משלבת סיוע משפטי פרטני, קבלת קהל במוקדים ברחבי ירושלים וכן פעילות משפטית לקידום שינוי מדיניות, בשלל כלים – קידום חקיקה, פרסום חוות דעת ודו"חות מיוחדים, שיתופי פעולה בין-ארגוניים, עתירות ועוד.  

מנחה קלינית - עו"ד דנה גינוסר
מנחה אקדמי - פרופ' אבישי בניש

הקליניקה לשנים ולכלכלה

 

דבר הצוות

 

המושג "כלכלה" מעורר בנו מחשבות על בנקים, בורסה, מסים, תקציב המדינה... למען האמת, הכלכלה היא חלק מחיי היומיום של כולנו - העבודה שלנו, תלוש השכר, הקניות במכולת, ההוצאות, החסכונות, החובות., ו .. מה לכל אלה ולמגדר? 

הכלכלה והמגדר נפגשים במקומות שבהם מתקבלות החלטות לגבי תקציבי הממשלה והרשויות המקומיות המשקפים סדרי עדיפויות המשפיעים על חיינו; באופן שבו מערכת הבנקאות מתייחסת לחובות של נשים שהן תוצאות של אלימות כלכלית שהופעלה נגדן על ידי בני זוג; במקום שבו נשים צעירות מתמודדות עם הליכי הוצאה לפועל שנפתחו נגדן בשל חובות שאינם שלהן; בקשיים הייחודיים העומדים בפני עסקים בבעלות נשים המתמודדים במכרזי רכש ממשלתי ומקומי.  

הכלכלה והמגדר נפגשים גם בשוק עבודה שבו שיעור ההשתתפות של נשים עדיין נמוך משמעותית מזה של גברים, שבו נשים מוסללות ל"גטאות ורודים" של מקצועות נשיים, חיוניים אך בלתי מתגמלים. שוק עבודה שבו ניצבים בפני נשים חסמים משמעותיים - פערי שכר, הפליה על רקע מין, הורות, הריון, הטרדה מינית, חוסר התאמה לצרכים של הורים. שוק עבודה שבו נשים רבות מביטות למעלה ורואות את תקרת הזכוכית, בדירקטוריונים ובמשרות בכירות, אך רבות עוד יותר מבוססות ברצפת הבוץ ונאבקות על קיום בכבוד - שכר מינימום והבטחת הכנסה. שוק עבודה שבו רוב עובדות הקבלן הן נשים, שבו נשים השייכות לאוכלוסיות מודרות ומופלות סובלות מהעסקה פוגענית ומהפרה שיטתית של חוקי המגן, אפילו של חוק שכר מינימום. כל אלה משפיעים על כולנו - נשים וגברים. 

הקליניקה עוסקת בהיבטים השונים של הפערים המגדריים בשוק העבודה ובעולם הכלכלי ושואפת לשנות את הדפוסים המאפשרים את המשך קיומם של פערים אלה, בעזרת כלים משפטיים ואחרים - ייצוג פרטני, עתירות עקרוניות, עבודה קהילתית עם קבוצות נשים, הנגשת זכויות, כתיבת הצעות חוק, חוות דעת וניירות עמדה, שינוי מדיניות בכנסת ובמשרדי הממשלה ושיתופי פעולה בין-ארגוניים.

 

הישגים בולטים

הישגים בולטים

זרוע העבודה קיבלה את עמדת הקליניקה לנשים וכלכלה לפיה יש להאריך זכאות אימהות עצמאיות לסיוע במימון מעונות בגין תקופות הסגר במהלכן המסגרות לא פעלו. תוצאה זה הינה פועל יוצא של מקרה פרטני בו הפונה, אם יחידנית לילדה בת שלוש, הוכרה כזכאית לסיוע למשך שנה שלמה, ממרץ 20 עד מרץ 21, אך המעון היה סגור במהלך אותה תקופה לתקופה מצטברת של כשלושה חודשים. למרות זאת בקשותיה כי יאריכו את זכאותה בהתאם נדחו. בעקבות פניית הקליניקה בעניין, זרוע העבודה קיבלה את הבקשה החוזרת ומבדיקה שערכנו עולה כי נהגה כך גם לגבי נשים נוספות באותו מצב בשוך משבר הקורונה.